Boek Recensie: Lost Connections2 min read

Dit artikel bevat affiliatielinks.

Ik was opzoek naar een goed boek over depressie, omdat ik daar graag meer over wilde lezen dan de standaard informatie. Ik zocht naar iets diepgaand. Uit de vele beschikbare boeken sprong dit boek eruit vanwege de titel en subtitel. Ik was geïntrigeerd en kon niet wachten tot ik het kon lezen.

In het boek Lost Connections van Johann Hari wordt je meegenomen op een reis over de wereld. Hari verteld door middel van persoonlijke ervaringen over de wijdverspreide oorzaken van depressie, het gebruik van antidepressiva en de vele onderzoeken die er naar deze psychologische aandoening zijn gedaan. Zijn luchtige manier van vertellen zijn prettig om te lezen en maken het bij moeilijkere onderdelen makkelijk te begrijpen.

Na een uitgebreide toer langs de diverse oorzaken van depressie wordt er in het tweede deel van het boek gekeken naar oplossingen. Van wetenschappelijke ideeën die het waard zijn om te verkennen tot uitvoerbare projecten in de maatschappij. Hari geeft een eclectische mix van mogelijkheden om depressie als gemeenschap op te lossen. Hij doet dat met veel onderbouwing en passie. Er komt zelfs een idee van een Nederlandse onderzoeksjournalist voorbij!

Ik raad je dit boek van harte aan om een aantal redenen. Allereerst is er door Hari grondig onderzoek gedaan naar depressie waarvan hijzelf ervaringsdeskundige is. Daarnaast zijn de ideeën die hij aandraagt makkelijk toepasbaar als individu of als maatschappij. Ook niet geheel onbelangrijk is dat hij al zijn bevindingen met wetenschappelijk onderzoek onderbouwt en bijzonder veel verwijzingen maakt om zelf verder uit te zoeken.

Ik lees zelf graag in het Engels, maar er is ook een Nederlandse vertaling van het boek beschikbaar getiteld Verbinding Verbroken. Ben je nieuwsgierig geworden dan is dit echt een boek dat de moeite waard is om gelezen te worden en een plek in je boekenkast te krijgen. Laat je me weten wat jij van het boek vond?