Boek Recensie: De Kracht Van Depressie3 min read

Dit artikel bevat affiliatie links.

Ik kreeg een review exemplaar van De Kracht Van Depressie, een boek geschreven door Peter Oostelbos. Online had ik al een introductie kunnen lezen over het boek waarin werd omschreven dat het een boek was van een ervaringsdeskundige die met een openhartig en meeslepend zelfonderzoek het patroon en de oorzaak van zijn depressie ontdekte. Nieuwsgierig geworden was ik blij toen het boek voor me op tafel lag.

Oostelbos begint zijn verhaal met een introductie aan zijn vroegste kinderjaren. Vandaar uit wordt je meegevoerd door zijn ervaringen binnen het gezin waarin hij opgroeide. In zijn persoonlijke leven merk ik op dat je niet perse een traumatische jeugd hoeft te hebben gehad om op latere leeftijd een depressie te krijgen. Ook een ongelukkige jeugd, waarin er een sterk gemis is van een van de basis behoefte maakt helaas de weg vrij voor de ontwikkeling van depressieve klachten op latere leeftijd.

Oostelbos vervolgt zijn reis door zijn jong volwassen jaren met aanvullingen van deskundigen op depressie gebied, waardoor je een goed beeld krijgt van de aandoening. Alhoewel zijn depressie al in zijn tiener jaren ontstond, zoekt hij pas op latere leeftijd hulp voor zijn klachten.

Het duurt even voordat hij eindelijk iemand tegenkomt die bij hem de juiste diagnose stelt. Daar begint zijn zoektocht naar wat dat voor hem betekend. Hij ontdekt hierdoor dat zelfmanagement, door hemzelf persoonlijk leiderschap genoemd, ten grondslag ligt aan zijn herstellende vermogen. Het wordt zijn manier om met de depressie om te gaan en hij put hier zijn kracht uit.

Wat ik zelf een onderbelicht aspect vond is dat zijn theorie over persoonlijk leiderschap niet sterker met zijn tien jaar durende zelfonderzoek werd verbonden. Hij geeft zelf aan dat hij meerdere opleidingen voor coaching heeft doorlopen en heeft zich met de jaren gespecialiseerd in het onderwerp depressie. Persoonlijk denk ik dat dit de oorzaak is dat hij van zijn depressie een kracht heeft weten te maken. Met zijn magere concept voor zelfmanagement geeft hij de lezer geen daadwerkelijke handvatten om echt zelf de kracht van depressie te ontdekken. Een gemiste kans. Het blijft echter een goed boek dat inzicht verschaft in een van de vele oorzaken van depressie en hoe je voldoening uit je leven kunt halen ondanks deze aandoening. Het is inzichtgevend, zet aan tot nadenken en hint met kleine wegwijzers naar een persoonlijke weg om met kracht je depressie te leren managen. Daarnaast vind ik het absoluut een aanrader voor mensen die familie of vrienden hebben met depressie, omdat dit boek je helder uitlegt hoe deze aandoening is voor iemand met deze diagnose. Professionals zouden het moeten lezen om sneller hun cliënten te kunnen screenen op depressieve klachten en zo een betere begeleiding aan te bieden. Al met al is De Kracht Van Depressie een aanrader voor iedereen die met depressie te maken heeft.